Interviu cu Alexandra Hustiu-Bibire specialista in branding personal

Pasim cu incredere in lumea fascinanta a brandingului personal

Intr-o lume in continua schimbare, unde autenticitatea si prezenta digitala joaca roluri cruciale, Alexandra Hustiu-Bibire, o specialista recunoscuta in personal branding, ne deschide usa catre lumea fascinanta a construirii de brand personal.

Cu o cariera inceputa timid prin blogging in 2015, Alexandra a evoluat organic de la un specialist de marketing local la un director de marketing national, imbinand experienta internationala cu o pasiune profunda pentru dezvoltarea personala si profesionala.

Interviul de fata exploreaza calatoria sa unica, oferind in acelasi timp insight-uri valoroase si sfaturi practice pentru cei care doresc sa-si construiasca un brand personal puternic si autentic.

“Alexandra, cum ai ajuns sa te specializezi in domeniul Personal Branding-ului si care a fost parcursul tau profesional pana in acest punct?”

Am inceput timid, pe blog, undeva prin 2015 prin a scrie despre strategii de Personal Branding si am inteles rapid ca eu, personal, nu eram un brand personal si ca, doar pentru ca scriu despre asta, nu ma face a fi specialist in domeniu, motiv pentru care au urmat cativa ani in care m-am specializat pe a intelege Personal Branding-ul la un nivel mai profund, am facut cursuri in SUA si cel mai important, am inceput a-l practica. Asadar, ii invat pe oamenii ceea ce eu am facut deja, dar pentru asta intai am facut eu din mine un brand personal.

Cat despre parcursul meu profesional pot doar sa iti spun ca am crescut organic, de la specialist de marketing local la director de marketing national. Mi-am asumat salturi, am riscat, m-am aventurat, am vrut sa experimentez cat mai mult, am fost si freelancer si apoi am trecut la antreprenoriat, am vrut sa inteleg cat mai multe perspective ca sa pot empatiza cu ele cat mai mult.

Basca, indraznesc sa spun ca eu personal am devenit un om de marketing bun in momentul in care am avut business-ul meu pentru ca de-abia atunci am putut, cu adevarat, sa ma raportez la nevoile de marketing ale unui business. Pana atunci, am invatat marketing.

Am avut si experienta de munca in strainatate unde am invatat esentialul – ca daca vrei sa fii (re)cunoscut intr-un domeniu, e bine sa te specializezi, motiv pentru care sunt singura din Romania care a adus perspectiva de marketing asupra Personal Branding-ului in piata, chiar daca am plusat cu elemente de coaching de identitate sau coaching transformational.

“Care sunt elementele cheie pe care le consideri esentiale pentru un personal branding de succes?”

Autenticitatea si coerenta, unitatea intre cine esti in realitate si cine esti in online, cum ti-a fost creionat brandul personal. Eu personal am avut de nenumarate ori surpriza neplacuta sa cunosc oameni care in realitate nu erau nici pe departe ce pretindeau a fi pe online si asta mi-a displacut enorm, intr-atat incat sa nu vreau sa colaborez cu persoana respectiva, sa nu cumpar de la ea.

Asa am inteles ca, inconstient, decidem daca un om este de incredere sau nu in functie de cum se prezinta si este perceput acolo unde este intalnit prima oara – in realitate sau in online.

Ultimul, dar nu cel din urma, este sa iti dai seama care este darul tau, ce valoare aduci lumii prin ceea ce faci pentru a o putea transforma in perceptie in asa maniera incat ii vei face pe ceilalti sa isi imagineze experienta profesionala alaturi de tine.

“Cum a evoluat conceptul de Personal Branding in ultimii ani, in special in contextul digital si al retelelor sociale?”

Cuvantul potrivit ar fi ca a explodat. Din pacate insa, putini au inteles esenta Personal Branding-ului, si anume coerenta aceasta de care vorbeam, autenticitatea brandului dar si ca este o strategie de impingere in piata a brandului, total diferita de advertising, de exemplu. Si paradoxal, eu o vad exact la oamenii care ii ajuta pe altii in aceasta privinta.

E drept ca am eu niste abilitati si vad foarte rapid niste discrepante, desi sunt ferm convinsa ca si altii le vad, cumva inconstient, dar uneori nu prea au de unde alege si se multumesc cu ce primesc. Sau, li se spune ceea ce vor sa auda aka manipulare, si atunci merg inainte asa.

“Ai putea sa ne oferi un exemplu concret de transformare de succes a unui brand personal pe care l-ai gestionat?”

As vrea sa pot acum,  pentru ca e marea mea mandrie si exemplul clar de reusita, ambitie si vointa, dar lucram iar la repozitionare si sa spunem, rebranding, si atunci mi-e imposibil momentan. Insa as putea mentiona ca e unul din oamenii care a trecut prin proces cu intreaga lui fiinta si iubesc momentele in care e mindru de el si de reusita lui, de cine a devenit.

Eu imi arog putinul merit de a-l fi ghidat si de a-i fi tinut oglinda, si de a-i croi brandul personal pe ,,masura,, lui, dar munca a fost 100% a lui. Chiar si-a dorit sa devina un brand personal – dar nu doar (re)cunoscut ci si respectat.

“Ce greseli comune observi ca fac oamenii cand isi construiesc sau isi promoveaza brandul personal?”

Cum spuneam, aceasta discrepanta intre cine sunt si cine vor sa para ca sunt. E un deserviciu atat de mare pe care ti-l poti face tie insuti/insati pentru ca Personal Branding-ul este un on-going process si daca ,,sinele,, creionat e fals, e doar chestiune de timp pina potentialii tai clienti vor afla (sau angajatorii daca vorbim de branding de cariera).

“Cum echilibrezi autenticitatea cu profesionalismul in construirea unui brand personal?”

Lucrurile sunt mai simple decat par, important e sa stii sa le explici si sa te asiguri ca cel/cea cu care lucrezi le integreaza: sinele profesional se construieste peste sinele personal, nu invers. Adica e important sa intelegi ce inseamna profesionalism, sa ti-l definesti foarte clar, sa ai o etica profesionala definita. Cu toate acestea, insa, intai e omul, si apoi profesia – deci e absolut necesar sa cunosti omul si el/ea sa se cunoasca pe sine.

“In opinia ta, care este rolul storytelling-ului in Personal Branding?”

Povestile vand, pentru ca povestile in sine contin emotii, dar cel mai important un erou/o eroina. Un om care si-a depasit conditia, si-a infruntat proprii demoni si poate si demonii altuia si a razbit, si-a dat voie sa fie vulnerabil, sa creasca. Fara o poveste, nu ai un brand personal. Si daca ma uit la toate brandurile personale cu care am lucrat, exista acolo, in povestea lor acest arhetip al eroului.

“Cum crezi ca Personal Brandingul poate influenta progresul in cariera sau succesul in afaceri?”

Te pozitioneaza ca expert intr-un domeniu. Asta daca ai reusit, in acesta prima etapa, de impingere a brandului in piata (pentru ca asta este Personal Branding-ul, o strategie de impingere a brandului in piata) sa ii castigi increderea omului. Oamenii vad repede, unii chiar si simt, ca ceva nu se leaga, ca ceva  ,,scartaie,,.

“Care sunt pasii pe care ii recomanzi pentru cineva care incepe de la zero constructia unui brand personal?”

Procesul de autocunoastere. Ceea ce eu am numit ,,calatoria de la a avea la a deveni’’.

“Care este viziunea ta despre viitorul Personal Branding-ului si cum crezi ca se vor adapta strategiile in urmatorii ani?”

Inainte de toate ma bucura enorm ca a ajuns sa fie cerut si cat de cat inteles de marea majoritate a oamenilor, pentru ca in sine presupune sa fi trecut printr-un proces de asumare si responsabilizare in campul muncii. Si cui nu ii place sa munceasca cu un om care e asumat si responsabil?

Eu asta mi-am dorit enorm cand am scris cartile – sa ajunga la oameni. Asta a fost misiunea mea, asumata de altfel. Si se intampla. Ce cred ca se va schimba, cel mai probabil, sunt canalele de comunicare caci tot apar retele sociale. Sau dispar. Dar nevoia de a te brandui va creste pentru ca piata muncii a devenit foarte competitiva si cred ca AI o va face si mai competitiva de atat.

Si ar  mai fi un aspect care mi -a atras atentia intr-un articol din New York Times în care Yuval Noah Harari, celebrul istoric de a scris Sapiens și Homo Deus, ne amintește cum am evoluat și cum revoluția industrială din secolul 19 a creat o nouă clasă muncitoare, dar revoluția automatizării de acum, din secolul 21,  va crea o clasă muncitoare inutilă societății modern:

“In the coming years, in the coming decades, we will face individual discrimination, and it might be based on a true assessment of who You are. You will not be able to do anything or almost anything about this discrimination, first of all, because it’s just You. They don’t discriminate against you or me because you are Jewish, or gay, or black, or whatever, because you’re You. And the worst thing is it will be true.”

Deci vom trăi timpuri în care ne vom lovi de discriminarea individuala, in privința căreia nu vom putea face nimic pentru că, în primul rând este vorba de Tine, de cine ești Tu (nu pentru că ești creștin, sau rom, sau evreu, ci efectiv pentru că așa ești Tu), dar în al doilea rând, și pentru ca este adevarat: asa esti Tu.

Adică ceea ce vor spune ceilalți despre tine va fi mult mai important decât ceea ești Tu si ceea ce știi Tu că este adevarat. Practic, ceilalți vor avea puterea să îți spună cine ești Tu și tu să fii nevoit(ă) să crezi asta si mai rău, le vor spune și celorlați. Pe scurt, alții ne pot construiesc brandul personal. Mai ales daca nu o facem noi, pentru noi insine.

Deci e esential sa iti scrii povestea, pentru ca ii poti scrie si continutul, dar mai ales finalul.

Cartea Alexandrei „Brandul Tau personal esti tu” poate fi cumparata de aici.

Pe parcursul discutiei cu Alexandra, am descoperit nu doar importanta autenticitatii si coerentei in personal branding, dar si rolul esential al storytelling-ului in construirea unei identitati de marca memorabile.

Cu un accent pus pe autocunoastere si adaptabilitate in fata schimbarilor continue din domeniul digital si social media, Alexandra Hustiu-Bibire ne ofera o perspectiva profunda si realista asupra viitorului personal branding-ului.

Incheiem acest interviu cu o certitudine: intr-o lume in care perceptia externa poate defini sau redefineste cine suntem, a deveni arhitectul propriei povesti nu este doar un avantaj, ci o necesitate.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.